Despre lasarea asigurarilor fixe pe munte

Exista cateva aspecte de bun simt elementar care trebuie luate in seama cand vine vorba de a lasa in urma asigurari fixe. Evident ca ele se pot aplica doar atunci cand nu suntem siliti sa lasam in urma materiale (cum se intampla uneori in cazul unui rapel sau cand e riscant sa recuperam pitoanele, din diverse motive).

Ideile astea merita mentionate pe scurt, realitatea fiind ca ele nu sunt evidente nici incepatorilor, nici tuturor alpinistilor cu experienta. Nu e vorba aici despre stil, despre moda sau despre nu stiu ce exigenta etica, ci despre bun simt si responsabilitate!

  1. Ca sa lasi materiale in perete (pitoane/ancore/spituri), trebuie sa ai suficienta experienta care sa iti spuna ca sunt corect plasate, tehnic vorbind. Daca nu cunosti (inca) foarte bine cum sa montezi asigurarile, poate e o idee buna sa nu le lasi in urma ta, nefiind sigur ca sunt plasate corect si ca tin.
  2. Daca vrei sa lasi in urma ta o asigurare fixa, intreaba-te daca esti sigur ca esti pe linia buna a traseului. Daca nu esti sigur, poate e mai bine sa amani lasarea de material pe alta data. Altfel, se poate sa lasi materiale care nu fac altceva decat sa ii induca in eroare pe ceilalti. Exceptie fac evident pitoanele pe care le bati odata ce te-ai abatut mai mult de la linie ca sa te poti asigura/retrage/reintoarce la linia traseului. Mai e si cazul cand lasarea unui piton, chiar si pe linia corecta a traseului, poate induce in eroare (de exemplu acolo unde se intersecteaza 2 trasee).
  3. Asigurarile lasate pentru regrupare sau ca puncte de rapel si spiturile sau ancorele (oriunde ar fi ele pe traseu) sunt elemente in care lumea are mare incredere, exagerata chiar uneori. Ele ar trebui sa fie montate cu maxim simt de raspundere. In cazurile astea, daca nu poti bate ceva de incredere, mai bine nu lasi nimic (daca e  posibil), altfel intinzi adevarate capcane celor mai... optimisti. Din pacate exista destule asemenea cazuri pe la noi.
  4. E de preferat ca o asigurare lasata sa nu distruga pasajul de catarare (cum ar fi un piton batut in singura alveola buna), eventual silindu-te sa parcurgi artificial pasajul, doar pentru ca cel care l-a batut nu si-a pus problema ca se poate parcurge la liber.
  5. E important ca o asigurare lasata sa nu fie periculoasa. Iata doar cateva exemple negative ce pot fi intalnite:
    • spit batut intr-o placa, cu mari sanse de a o smulge in caz de cadere;
    • piton batut putin si lasat mult in afara pe o fata cazuta si care te poate accidenta grav daca se intampla sa cazi peste el;
    • piton batut astfel incat face parghie dupa o placa (ce la o adica are mari sanse sa zboare odata cu pitonul)


Niciun comentariu:

ATENȚIE !!!

Unele activități prezentate aici implică risc serios de accidentare gravă sau chiar fatală.

Este important de reținut că:
  • Abordarea anumitor trasee prezentate aici poate fi foarte diferită de cea obișnuită, un motiv foarte serios de a trata cu rezervă informațiile prezentate.
  • Condițiile în care un traseu se găsește (împreună cu riscurile asociate!) pot fi foarte diferite față de cum au fost ele găsite la un moment dat.

În consecință:
  • NU ne putem asuma nicio răspundere în caz că informațiile prezentate aici sunt greșite, inexacte sau depășite.
  • NU ne asumăm nicio răspundere pentru consecințele ce pot decurge din folosirea, în orice fel, a oricăror materiale prezentate aici.
  • Folosirea oricăror informații sau idei prezentate aici se face integral pe propria răspundere.